مشخصه دهه گذشته کاهش مصرف میوه هلو انجیری امروز در بسیاری از کشورها بوده است که در درجه اول به دلیل کیفیت نامناسب است.
محتوای قند یکی از مهمترین صفات کیفی است که توسط مصرف کنندگان درک می شود و توسعه ارقام جدید هلو با محتوای قند افزایش یافته هدف اصلی برنامه های اصلاحی برای بازگرداندن اینرسی بازار است.
با این وجود، پیشرفت قابل دستیابی از طریق انتخاب فنوتیپی کلاسیک توسط پایه های ژنتیکی باریک مواد پرورش هلو انجیری و ماهیت کمی پیچیده این صفت، که عمیقاً تحت تأثیر شرایط محیطی و مدیریت زراعی قرار دارد، محدود شده است.
توسعه نشانگرهای مولکولی قابل استفاده در MAS یا MAB به یک استراتژی ضروری برای افزایش کارایی انتخاب تبدیل شده است. علیرغم پیشرفتهای عظیم در علوم «اومیکس».
ارائه ابزارهای قدرتمند برای ژنوتیپسازی گیاه، شناسایی پایههای ژنتیکی صفات مربوط به قند به دلیل فقدان روشهای فنوتیپسازی کافی که قادر به رسیدگی به تنوع قوی درون هلو انجیری باشد، مانع میشود.
این بررسی مروری بر دانش کنونی مسیرهای متابولیک و مکانیسمهای فیزیولوژیکی تنظیمکننده تجمع قند در میوه هلو انجیری پیشرفتهای اصلی در رویکردهای فنوتیپسازی و زمینه ژنتیکی، و در نهایت پرداختن به اولویتهای تحقیقاتی جدید و آیندهنگر برای پرورشدهندگان ارائه میدهد.
برنامههای اصلاحی هلو انجیری و شلیل (Prunus persica L.) به طور سنتی بر انتخاب صفات مرتبط با ظاهر هلو انجیری و ویژگیهای بافتی متمرکز بوده است.
اندازه، رنگ و سفتی هلو انجیری اجزای حیاتی را برای خردهفروشان نشان میدهد و هلو را برای مصرفکنندگان جذاب میکند و در برابر آن مقاوم میشود. حمل و نقل پس از برداشت، و امکان ماندگاری طولانی مدت.
علیرغم بهبودهای قابل توجهی که در پرورش این گونه صفات و تعداد زیاد ارقام تازه هلو انجیری منتشر شده صورت گرفته است، در دهه های اخیر، کاهش کلی مصرف هلو در ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مشاهده شده است.
کیفیت طعم ضعیف یا ناسازگار اغلب به عنوان عامل محدود کننده اصلی پذیرش توسط مصرف کنندگان شناخته می شود و ترجیحات را به سمت دیگر انواع هلو انجیری خوش طعم تر تغییر می دهد.
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.